τι; : προβολή, συζήτηση θεματική : από :

Τρίτη 12 Μαρτίου 2024 στις 21.09

Cult κύκλος προβολών «Υπαρξισμός και πίστη» : The Virgin Spring

Με αυτό το αφιέρωμα θέλουμε να δώσουμε αφορμή για συζήτηση γύρω από ένα επίκαιρο θέμα που όμως συχνά κρίνουμε πως παραγνωρίζεται στο δημόσιο λόγο. Αν πιστέψουμε τη ρήση του Νίτσε για το θάνατο του Θεού, αμέσως βρισκόμαστε μ' ένα πρωτοφανές στην ιστορία πρόβλημα. Γιατί θάνατος του Θεού δεν σημαίνει απλώς το τέλος του ενός ή του άλλου Θεού αλλά μια σημαντική μεταστροφή στην αντίληψη των ανθρώπων για τον κόσμο. Πρόκειται για το τέλος της Μεταφυσικής, και την αντικατάσταση αυτής με την καπιταλιστική αρχή του ορθολογισμού και της χρηστικότητας. Αυτό επηρεάζει τη σχέση του ανθρώπου με τον εαυτό του και με τους άλλους, επηρεάζει όμως και τη σχέση του με τη Φύση. Με την άρνηση της Μεταφυσικής όλες οι αναζητήσεις του παρελθόντος, τόσο στην Τέχνη όσο και στην Φιλοσοφία, γύρω από τη φύση της ψυχής και την ουσία του ανθρώπινου, απότομα και με ισοπεδωτικό τρόπο ακυρώνονται. Έτσι στον σύγχρονο άνθρωπο τα πράγματα εμφανίζονται απλώς ως μέσα για την επίτευξη ενός σκοπού.
Στο πλαίσιο λοιπόν αυτού του αφιερώματος θα προβληθούν τέσσερις ταινίες στις οποίες, η καθεμία με δικό της τρόπο, θίγει το ζήτημα της πίστης υπό αυτό το υπαρξιακό πρίσμα. Μετά το τέλος της κάθε ταινίας θα ακολουθεί συζήτηση με σκοπό να γίνει μια απόπειρα σύνδεσης των ζητημάτων που θίγονται στη κάθε ταινία με τη πραγματικότητα του σήμερα.

The Virgin Spring (1960), Ingmar Bergman

Όταν η παρθένα κόρη ενός ευκατάστατου χριστιανού βιάζεται και δολοφονείται, αυτός έρχεται αντιμέτωπος με την απόλυτη σιωπή του "δικαστή" Θεού και ωθείται στην αυτοδικία. Αναζητώντας την εξιλέωση του, παλεύει ανάμεσα στην αλήθεια που του έχει αποκαλυφθεί, το "θάνατο" του Θεού, και την ανάγκη του για πίστη σε κάποια θεία συγχώρεση. Σε μία κινηματογραφική πραγματεία πάνω στην πίστη, βασισμένη στη σουηδική μπαλάντα του 13ου αιώνα με τίτλο Töres döttrari Wänge, ο Μπέργκμαν φέρνει τη χριστιανο παγανιστική σύγκρουση του 13ου αιώνα σε ένα σύγχρονο υπαρξιστικό πλαίσιο και μεταφέρει με μοναδικό τρόπο στις εικόνες του την ενδόμυχη πάλη του με την απουσία του Θεού.

Θα ακολουθήσει συζήτηση.

Επόμενες προβολές του αφιερώματος:

19/3: The Gospel According to St. Matthew (1964), Pier Paolo Pasolini

CULT | Ώρα: 21.09 | Αμφιθέατρο 3 ΠΑ.ΜΑΚ.

πηγή : email που λάβαμε στις 6 Μαρτίου 10h